Wat hebben we hiervoor gedaan in 2017?
Kanaalregisseur internet KCC
De kanaalregisseur heeft er in 2017 aan bijgedragen dat de gemeente Dronten een gebruiksvriendelijke en klantgerichte website heeft die voldoet aan de webrichtlijnen en waar bezoekers hun producten en diensten digitaal van de gemeente kunnen afnemen.
Om ervoor te zorgen dat de website continue voldoet aan de vragen van de bezoekers,
verbeteren we doorlopend de zoekfunctie en zorgen we voor een optimale toptakensite.
Daarnaast zorgen we ervoor dat we andere sociale media (Twitter, Facebook en eventueel ook WhatsApp) op de juiste wijze inzetten zodat de inwoner en ondernemer waar dan ook juist geïnformeerd worden.
Met behulp van een zgn. 'webcare'-systeem monitoren we wat en hoe er op sociale media over de gemeente Dronten wordt gesproken, zodat wij daarop actief en adequaat kunnen reageren.
Team HRM
Beide vacatures zijn ingevuld en mede hierdoor hebben we mooie stappen kunnen maken. De aanbevelingen uit het rapport van Salarisprofs zijn opgevolgd. Zoals het 4-ogen principe, een betere aansluiting van de salarisadministratie op de financiële administratie, bouwen van managementrapportages en het inrichten van formatie- en bezettingsoverzichten.
Ook de nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving die ons af zijn gekomen zijn geïmplementeerd zoals het Individuele Keuze Budget (verplicht voor alle gemeenten per 1 januari 2017). Een start is gemaakt met het ontwikkelen van strategisch personeelsbeleid, het actualiseren van bestaande regelingen en het begeleiden van het ontwikkeltraject van de organisatie én de leidinggevenden en medewerkers.
Beheer gemeentelijke gebouwen
In 2017 is gestart met een onderzoek naar de huisvestingsbehoefte van de gemeentelijke organisatie, nu en in de toekomst. Dit onderzoek wordt vervolgd in 2018 en in 2018 zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden en worden er voorstellen gedaan.
Programma verbetering dienstverlening
Het programma is gestart op 1 januari 2015 en heeft een looptijd tot 31 december 2017. In het voorjaar van 2017 is besloten het programma te verlengen tot uiterlijk 1 januari 2019.
Een aantal doelen van het programmaplan is gerealiseerd. Aan een aantal doelen gaan we in 2018 nog verder werken. Hierover staat een korte beschrijving van de stand van zaken van het programma.
Het programma bestaat uit de volgende projecten:
- Project implementatie KCC;
- Project Optimalisatie Balie en Telefoon;
- Project Zaakgericht werken;
- Project Optimalisatie Internet;
- Project Optimalisatie Post en E-mail;
- Project Meetinformatie Dienstverlening.
Project implementatie KCC
Voor een snelle en kwalitatief goede afhandeling van vragen die binnenkomen in het KCC zijn voor diverse kanalen Vraag Antwoord Combinaties opgesteld.
In 2018 gaan we een visie ontwikkelen over de dienstverlening aan de balie. Hierbij betrekken we de gemeentelijke huisvesting en het principe van werken op afspraak, waarbij specialisten mensen te woord staan in de frontoffice.
Project Optimalisatie balie en telefoon
Er is een nauwe verwevenheid tussen dit project en het project implementatie KCC. Het verbeterplan balie telefonie is uitgevoerd. Vanuit dit project hebben we het principe van werken op afspraak voor onze gemeentelijke producten geïmplementeerd. Daarnaast zijn medewerkers in het KCC getraind in klantgerichter werken. Dit project is overgedragen aan de organisatie.
Project Zaakgericht werken
Het klantcontactsysteem (KCS) is ingevoerd bij het KCC. Het KCC werkt er dagelijks mee om klantgegevens in op te zoeken, klantcontacten in vast te leggen en zaken in op te vragen.
Niet de hele organisatie werkt nog zaakgericht. In november is gestart met het tussentijds evalueren van het project vanwege continue ontwikkelingen op dit terrein. De uitkomsten hiervan verwachten wij in de loop van 2018.
Project Optimalisatie internet
Voor informatie over dit project verwijzen we naar de tekst onder de paragraaf van de kanaalregisseur.
Project Optimalisatie post en e-mail
Binnengekomen fysieke post en email wordt zoveel mogelijk digitaal verspreid en afgehandeld binnen onze organisatie. In 2017 is het mogelijk gemaakt om aan het eind van het postproces een digitale ondertekening te plaatsen. In 2018 wordt deze handtekening geïmplementeerd in verschillende processen. Dit zorgt voor een snellere afhandeling en levering van onze primaire producten en diensten.
Project meetinformatie dienstverlening
U bent per raadsbrief geïnformeerd over de waardering van onze inwoners over onze dienstverlening in de front- en backoffice. In 2018 zijn we actief bezig met de doorontwikkeling van de dienstverlening (intern en extern).
Duurzaamheid
Dronten blijft verduurzamen! Het klimaatbeleidsplan is in samenwerking met de Aeres Hogeschool gepresenteerd aan het college en ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. In dit beleidsplan is een stand van zaken gegeven en kiest Dronten voor gasloze ontwikkeling, het informeren en adviseren om van het gas af te gaan en wordt er een vervolg gegeven aan de duurzaamheidslening. Deze lening blijft een succes. In het najaar van 2017 is in 4 weken tijd voor ruim € 400.000 duurzaamheidsleningen aangevraagd en verleend.
Ook vanuit de ondernemers komen meer initiatieven om bedrijfsvoering te verduurzamen en producten te ontwikkelen die gasloos zijn. Hiervan zijn de ontwikkeling van het Hanzekwartier met de gasloze woningen en de solarcarports op het parkeerterrein van Mojo mooie voorbeelden. In samenwerking met OFW zijn afspraken voorbereid om in de prestatieafspraken route kaarten te ontwikkelen om te komen tot een gasloze woningvoorraad.