Wat wilden we bereiken in 2017?

Nieuw beleid

(verhoogde) Asielinstroom en statushouders

Hoe de asielinstroom zich in 2017 gaat ontwikkelen is nog onduidelijk. Het college heeft in juli 2016 het verzoek van het COA gehonoreerd om de tijdelijke uitbreiding met 300  personen met nog 3 jaar te verlengen.
Dit tegen dezelfde voorwaarden als in 2014, geen extra kosten voor de gemeente op het gebied van veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs etc.
De verwachting is dat in de september circulaire meer duidelijk wordt over de bijdrage vanuit het Rijk. Daarna kunnen we voor u een kosten baten overzicht opstellen. De financiële consequenties zijn nu op PM gezet.

Statushouders:
Voor 2017 wordt gerekend op een taakstelling om 102 statushouders te huisvesten in Dronten. De toename maar ook de samenstellingen van gezinnen (ouders met kinderen, alleenstaanden, jongeren etc) zal een verdere beslag leggen op de woningvoorraad. Enerzijds zien we een afnemende doorstroom op de (huur-) woningmarkt en anderzijds dat de beschikbare voorraad (gezinswoningen) niet aansluit bij de vraag naar woningen (alleenstaanden).
Door de toename van het aantal te huisvesten statushouders wordt ook de druk op de begeleiding groter, daarnaast is in het uitwerkingsakkoord vastgelegd dat de begeleiding uitgebreid dient te worden met een participatieverklaringstraject. Dit wordt een verplicht onderdeel van het inburgeringsexamen.
Gezien deze uitbreiding ontvangt een gemeente ook meer financiële middelen vanuit het Rijk. De bijdrage voor participatie en begeleiding is van € 1.000 opgehoogd naar € 2.370 voor elke statushouder boven de 18 jaar. Met vluchtelingenwerk is voor 2017 een nieuwe afspraak vastgelegd over de begeleiding.
Daarnaast vinden we als college het belangrijk  dat statushouders zo snel mogelijk naar de arbeidsmarkt toe geleid worden (zie brede aanpak statushouder).

Project brede aanpak statushouders:
In de voortgangsrapportage 2016 hebben we u gemeld dat gezien de toename van het aantal statushouders de pilot is opengesteld voor meer deelnemers dan in eerste instantie is voorgesteld. We willen deze nieuwe inwoners zo snel mogelijk begeleiden naar school en werk. Dit betekent ook dat de kosten hoger zullen uitvallen voor deze pilot en er dus minder middelen overblijven voor een vervolg of een alternatief afhankelijk van het resultaat van de evaluatie. Na de evaluatie ontvangt u een voorstel over hoe nu verder.

Taakuitbreiding OBD (p.m.)

Het OBD (Stichting Overlegorgaan Belangenbehartiging Dronten) heeft de afgelopen jaren bij de invoering bij de transities veel inzet gepleegd. De werkdruk is sinds de invoering van de transities nog niet afgenomen. Daarnaast is het OBD bezig de vertegenwoordiging van cliënten vanuit de Jeugdwet vorm te geven. In 2016 heeft het OBD aangegeven dat de werkdruk hoog ligt en dit gevolgen heeft voor een volledige bezetting. Daarom heeft het OBD de gemeente gevraagd om ondersteuning voor het OBD. In de loop van 2016 wordt samen met het OBD gekeken hoe de ondersteuning kan worden vormgegeven en de continuïteit kan worden gewaarborgd in 2017 en volgende jaren.

Algemeen Maatschappelijk Werk (€ 46.000, incidenteel 3 jaar met dekking binnen sociaal domein)

In de voortgangsrapportage 2016 hebben we u gemeld over de wachtlijst bij het algemeen maatschappelijk werk. We hebben u ook gemeld dat hiervoor in 2016 extra financiële middelen aan MDF zijn toegekend om de wachtlijst te minimaliseren.
Samen met MDF wordt de wachtlijst gemonitord en besproken. Ook voor 2017 t/m 2019 willen we hiervoor extra middelen uit het sociale domein inzetten. Deze kosten worden gedekt binnen het sociale domein en vallen daarmee binnen het beleidsuitgangspunt van de budgetneutraliteit van de transities.

Bestaande ontwikkelingen

Sociaal Domein algemeen

Eind april heeft de raad de ‘Actualisatie beleid en uitvoering Sociaal Domein 2016’ vastgesteld. In dit document is de ingezette koers uit het beleidsplan Transitie Sociaal Domein (TSD) verder uitgewerkt en zijn thema’s en speerpunten voor de komende jaren beschreven. De koers uit het beleidsplan en de in de Actualisatie beschreven thema’s en speerpunten worden in 2017 doorgetrokken. Mochten de realisatiecijfers bij de jaarrekening 2016 en/of tussentijdse stuurcijfers daartoe aanleiding geven dan zal het college met nadere voorstellen voor de raad komen.
In de tweede helft van 2017 is de evaluatie van het beleidsplan TSD vormgegeven. De conclusies en aanbevelingen van deze evaluatie zullen de opmaat vormen naar de volgende beleidsperiode 2019 – 2022.

Integraal jeugdbeleid

In Dronten West is voor jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar een ontmoetingsplek (“chillpoint”) ingericht in het voormalig semi-permanent schoolgebouw De Vierlander. Onder begeleiding van de jongerenwerkers van De Meerpaal komen jongeren hier gemiddeld twee avonden per week bij elkaar. Het gaat om een positieve groep jongeren, maar ook om jongeren die kwetsbaar zijn en gevoelig zijn voor experimenteren. Contact houden met deze jongeren is daarom van groot belang.  Het gebouw De Vierlander staat op de nominatie voor sloop. Om die reden wordt gezocht naar een permanente ruimte voor een chillpoint in Dronten-West.
Radicalisering van allochtone jongeren is een landelijk probleem. Ook in Dronten is het beleid erop gericht de weerbaarheid van islamitische jongeren tegen radicale invloeden te vergroten en de allochtone jongeren zoveel mogelijk actief te laten deelnemen aan de Nederlandse samenleving. De contacten tussen de gemeente en de moskeeën zijn aangehaald. Periodiek worden gesprekken gevoerd om de ontwikkelingen met elkaar te bespreken en eventuele problemen in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken.
De positie van het jongerenwerk in de Dronter Koers wordt steeds sterker. Het aantal hulpvragen van jongeren aan de jongerenwerkers van de Meerpaal is sterk toegenomen. De jongerenwerkers krijgen op basis van hun vertrouwensrelatie met de jongeren waardevolle informatie, waardoor zij in staat zijn problemen vroegtijdig te signaleren en waar nodig de jongeren snel door te verwijzen.  
Tot slot kan worden gemeld dat er verzoeken zijn binnengekomen voor de aanleg van calisthenicspark. Calisthenics is een verzamelnaam voor alle oefeningen die worden uitgevoerd met het eigen lichaamsgewicht of in combinatie met minimale apparatuur. In de volksmond wordt het ook wel “buiten fitness” genoemd. In overleg met de jongeren waar de verzoeken vandaan komen, worden de mogelijkheden verder onderzocht. Zie verder tekst: gezondheidsbeleid.

Participatiewet

Uit de actualisatie beleid en uitvoering Sociaal Domein 2016 blijkt dat het tekort in de meerjarenbegroting van de Participatiewet verder oploopt. Dit was al duidelijk in het beleidsplan Transitie Sociaal Domein (2014), maar het tekort is door extra bezuinigingen van het rijk nog verder opgelopen.
De raad heeft in 2014 besloten de tekorten voor 2015 en 2016 te dekken uit de bestemmingsreserve Transitie Sociaal Domein en tegelijkertijd is samen met de gemeente Kampen gewerkt aan een business case om te komen tot efficiëntere uitvoering van de Participatiewet (re-integratie en Wsw). Inmiddels is berekend dat de business case in eerste instantie ongeveer € 70.000 oplevert; dit is circa 10% van het begrote tekort (ruim € 700.000 in 2018).
In de kadernota 2017 is aangegeven dat het college bij de programmabegroting een aantal uitgewerkte opties komt om het tekort terug te dringen met daarbij een voorkeursvariant. Dit met als doel de Participatiewet aan het eind van deze beleidsperiode (2018) binnen de financiële kaders te kunnen uitvoeren. In het najaar van 2016 zijn scenariokeuzes aangeboden. Gezien de omvang van het tekort zal er naast verdere efficiency maatregelen ook gekeken worden naar inzet van ondersteuning en begeleiding aan de verschillende doelgroepen. In 2017 wordt het gekozen voorstel doorgevoerd en geïmplementeerd.

Minima/armoedebeleid

In 2017 zal het armoedebeleidsplan conform de bouwstenen die in het beleidsplan zijn beschreven verder worden uitgevoerd. De opgestarte projecten in 2015 in het kader van preventie met het maatschappelijk middenveld en subsidiëring om armoede en schulden te voorkomen worden voortgezet. De ontwikkelde training vroegsignalering voor professionals en vrijwilligers zullen deels nog doorlopen in het eerste kwartaal van 2017. Daarnaast worden -indien de pilot succesvol is- klanten waarvan meerdere signalen bekend zijn op het gebied van betalingsachterstanden proactief benaderd. Het Beste Idee van Dronten zal worden voortgezet op basis van de ervaringen van 2015/2016. Net als in 2016 zullen in 2017 inwoners middels een campagne over het aanbod van de Collectieve zorgverzekering ‘De Friesland’ proactief worden geïnformeerd en middels de folder minimaregelingen worden geïnformeerd over de mogelijkheden van het beleid van de gemeente Dronten. In 2017 zal uitvoering gegeven worden aan de motie betreffende het  opzetten en uitvoeren van een minima effect rapportage in het kader van het armoedebeleid.

Vrijwilligers- en familiezorgbeleid

In 2017 zal Vraag Elkaar worden ingebed in de werkzaamheden van de Meerpaal Welzijn. De werkwijze van Vraag Elkaar wordt meegenomen door de medewerkers van de Meerpaal en wordt verder ingebed in de wijknetwerken in de gemeente Dronten. De proef met de regeling voor vergoeding van de VOG’s aan vrijwilligers(organisaties) in de gemeente Dronten wordt geëvalueerd. Wanneer de behoefte onder de vrijwilligersorganisaties nog steeds bestaat is er een mogelijkheid dat de regeling een structureel karakter krijgt.  De contacten tussen de Meerpaal Welzijn en de gidsen in de wijknetwerken zal verder worden vormgegeven. Hiermee wordt de samenwerking tussen de informele en formele zorg versterkt en kan daardoor direct bijdragen aan de eigen kracht van inwoners.
In het project Mantelkring Dronten voor mantelzorgers, uitgevoerd door LWPC (Lianne Wolfert Personal Coaching) worden mantelzorgers op basis van onder andere gezamenlijke interesses ondersteund in het maken en onderhouden van vriendschappen met elkaar. De bijeenkomsten en ontmoetingen die voor de mantelzorgers worden georganiseerd, geven mantelzorgers de gelegenheid om even echt iets voor zichzelf te doen; iets waarbij de zorgvrager niet betrokken is. Het feit dat dit een vrijetijdsbesteding is (in plaats van expliciet lotgenotencontact en/of thematische bijeenkomsten) wordt daarom bijzonder gewaardeerd. In 2017 kijken hoe we verder gaan met dit project.