Wat wilden we bereiken in 2017?

Nieuw beleid

Extra taken griffie (€ 27.000)

Na het vertrek van de adjunct-griffier is een nieuwe adjunct-griffier benoemd. De beschikbare formatie is uitgebreid. Het groeiend aantal activiteiten betreft  het vergroten van de betrokkenheid van inwoners bij de politiek, de organisatie daarvan, de grotere inzet van de website als communicatie- middel tussen raad en inwoners, de verdere digitalisering van de informatiestromen en het grotere beroep op de griffie voor politieke advisering aan fracties en individuele raadsleden. De extra personeel kosten (0,3 fte) bedragen structureel € 27.000 per jaar.

Kanaalregisseur internet KCC (€ 64.000)

Alle voorzienbare incidentele programma-activiteiten kunnen in 2017 worden gedekt vanuit de daarvoor door de raad beschikbaar gestelde programmabudgetten. Voor de inzet van structurele extra capaciteit op het digitale kanaal in de vorm van een kanaalregisseur internet, is met deze begroting voorzien door een toekenning van 0,8 fte voor de jaren 2017 en 2018. De verdere uitrol van het programma dienstverlening elders in de organisatie zal tot besparing van fte gaan leiden, waardoor per saldo niet van formatie-uitbreiding sprake hoeft te zijn.

Regiefunctionaris Verbonden partijen (0,5 fte incidenteel voor 2 jaar (2x €40.000)

In het verleden is de uitvoering van verschillende taken overgeheveld naar externe partners. In het ene geval in de vorm van een  zogenaamde ‘verbonden partij’, in het andere geval door een gemeenschappelijke regeling aan te gaan of de diensten simpelweg bij een bestaande externe partij onder te brengen. Voorbeelden daarvan zijn GBLT voor het innen van (de meeste) belastingen, het NLE en OFGV. Bij het wegzetten van bestaande werkzaamheden en taken bij deze partijen, is weinig (GBLT) of geen (andere regelingen) formatie binnen de gemeente Dronten behouden gebleven, om het  borgen en toezien op de naleving  van de gemaakte afspraken te beheren.
Dit wordt bevestigd in het recent uitgevoerde Rekenkamer onderzoek, waaruit blijkt dat de regiefunctie die noodzakelijk is om het nakomen van de afspraken door verbonden partijen goed te beheren, onvoldoende is ingevuld.
Voor het invullen van die noodzakelijke regiefunctie, is in de komende 2 jaren 0,5 fte vereist. In die periode zal worden gekeken hoe deze taken binnen de organisatie ingebed kunnen worden en of elders formatie beschikbaar is of komt, om ook structureel de sturing en regie te borgen.

Team HRM (0,6 fte HR Administratie, € 48.000 structureel en 0,6 fte HR Advies, €48.000 incidenteel voor 2017 en 2018)

In 2015 zijn uit het rapport van onderzoek van Salarisprofs verbeterpunten t.b.v. de afdeling HRM naar voren gekomen. Zoals het 4-ogen principe, het inrichten van controle op zowel de automatisering systemen als het menselijke handelen, een betere aansluiting van de salarisadministratie op de financiële administratie, betrouwbare managementrapportages met een goede analyse, het inrichten en onderhouden van geautomatiseerde formatie- en bezettingsoverzichten.
In het afgelopen jaar is gebleken dat de extra taken die hierdoor aan de HR Administratie zijn toegevoegd, niet met de bestaande bezetting kunnen worden uitgevoerd.  Ook komen er continu nieuwe ontwikkelingen en wet- en regelgeving op ons af, die leiden tot extra werk. Zoals bijvoorbeeld introductie van het Individuele Keuze Budget (IKB), verplicht voor alle gemeenten per 1 januari 2017, waarbij het arbeidsvoorwaarden systeem zowel beleidsmatig als automatisering technisch gezien herzien dient te worden. Daardoor is sprake van structurele versterking van het team HR Administratie met 0,6 fte.
Voor HR Advies geldt dat zij over onvoldoende tijd beschikken voor het ontwikkelen van strategisch personeelsbeleid, het vertalen van nieuw beleid naar regelingen voor de gemeente, kennisdeling en het begeleiden van het ontwikkeltraject van de organisatie én de leidinggevenden en medewerkers. Daartoe is sprake van versterking HR Advies voor een periode van 2 jaar met (eveneens)  0,6 fte.

ICT-uitbreiding beheer (€ 80.000, structureel waarvan dekking vanaf 2018 € 30.000 uit ICT-budget)

ICT en informatiemanagement zijn van toenemend belang en randvoorwaardelijk voor (de continuïteit van) de bedrijfsvoering en dienstverlening. Als gemeente dienen we daarbij aan te sluiten op de generieke digitale infrastructuur van de overheid. Dit doen we via de midoffice. Dat is een verdeelstation voor het intern gegevens delen en het (verplicht) delen met en afnemen van gegevens met andere overheden. Deze informatievoorziening is bedrijfskritisch. Belangrijke informatiesysteem in de midoffice
zijn het zaaksysteem (Mozard) en de Digi-koppeling (Enable-U).
Om de midoffice goed te kunnen beheren is er op dit moment slechts 1 midoffice beheerder. We hebben gemerkt dat de invoering, het beheren en dadelijk door ontwikkelen zoveel inspanning vraagt van onze enige midoffice beheerder, dat we ten aanzien van de continuïteit, beheer en ontwikkeling te kwetsbaar zijn geworden. Een uitbreiding met 1 fte is noodzakelijk. Invoering van het zaakgericht werken gaat anders stagneren, terwijl de eerste ervaringen zeer positief zijn m.b.t. bedrijfsvoering en dienstverlening. Dit genereert daardoor ook meer vraag vanuit de organisatie.
Voordelen in ICT zitten in minder benodigde applicaties en licenties. Ingaande 2018 kan daardoor vanuit de ICT budgetten € 30.000 worden bespaard.

Vrijval stelpost overhead (€ 98.000 structureel voordelig)

De structurele claims bedrijfsvoering (HRM/ICT) kunnen worden gedekt uit het positieve saldo taakstelling overhead, te weten € 98.000. Het positieve saldo taakstelling overhead is afgelopen jaar ontstaan na de uitbreiding van formatie in o.a. het sociaal domein. De taakstelling overhead is volledig gerealiseerd en de middelen die nu vrijkomen kunnen ingezet worden voor noodzakelijke uitbreiding van overhead.

Bestaande ontwikkelingen

Basisregistratie Personen (BRP)

In 2017 zal duidelijk worden wanneer Dronten zal gaan aansluiten op de landelijke BRP.  Het project operatie BRP wordt intern opgestart en daarmee worden de (financiële) gevolgen en de te ondernemen stappen inzichtelijk gemaakt.

Programma verbetering dienstverlening

De gemeente Dronten gaat de dienstverlening aan de Drontense samenleving de komende jaren verder verbeteren. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar dat nodig is. Programmatisch vormgegeven en uit te voeren, zoals omschreven in het Programmaplan verbetering Dienstverlening 2015-2018, in mei 2015 door de gemeenteraad vastgesteld.
Belangrijke speerpunten binnen het Programmaplan voor de periode 2015-2018 zijn de realisatie van het gemeentelijk KCC, waarbinnen 80% van de (aan-)vragen van onze inwoners en bedrijven direct worden afgehandeld. Daarnaast gaat de gehele organisatie volledig zaakgericht werken, waarmee over alle dienstverleningskanalen (balie, telefonie, email, post, digitaal loket) zicht en voortgangsbewaking komt op alle klantvragen. Daarmee kunnen onze inwoners en bedrijven via hun persoonlijke internetpagina continue zicht houden op de bij de gemeente lopende zaken. Eind 2017 koersen we erop om alle dienstverleningskanalen per afdeling te hebben aangesloten op het zaakgericht werken, waardoor alle klantcontacten nauwgezet door de burger zelf, als door ons kan worden gevolgd. Als gevolg daarvan zal ook een groot deel van de meest gestelde vragen dan door het klantcontactcentrum worden beantwoord in plaats van door de vakafdelingen zelf.
Social media zal worden toegevoegd als extra dienstverleningskanaal, nadat daarvoor in de tweede helft van 2016 reeds een pilot werd uitgevoerd. Hiermee is tevens uitvoering gegeven aan de eerder door de raad in december 2014 vastgestelde motie rondom het doen van een onderzoek voor het gebruiken van Whatsapp als dienstverleningskanaal. Ook zal vanaf 2017 de door de burgers en bedrijven ervaren dienstverlening breder inzichtelijk zijn. De ervaren dienstverlening in zowel de frontoffice als de backoffice, de 2e lijn van onze dienstverleningsprocessen, zal dan inzichtelijk zijn. Op basis hiervan zal de organisatie continue onze dienstverlening aan de samenleving verbeteren. In 2017 wordt verder veel aandacht besteed aan het verder verbeteren van onze telefonische dienstverlening.

Regionale samenwerking

We pakken binnen de Regio Zwolle als overheid (19 gemeenten en 4 provincies) een belangrijke rol als verbinder en aanjager en werken op basis van vrijwilligheid en in verschillende samenstellingen samen. Kennis van en over elkaar tussen ondernemers blijft een belangrijk aandachtspunt. Ons gezamenlijk doel blijft daarom een effectieve verbinding te slaan tussen lokale ondernemers, onderwijs, onderzoeksorganisaties en overheden. Regio Zwolle wil de ontwikkelde innovatie-infrastructuur en de aansturing (governance) voor de lange termijn bestendigen. Samen investeren in uitvoering, versterking en waar nodig inhoudelijke aanscherping van het regionaal sociaal en economisch beleid.
We participeren actief in de regio Zwolle vooral op economisch gebied met een accent op agro en food.
Er is een visiedocument 2016-2020 opgesteld waar momenteel uitvoer aan gegeven wordt. In september 2016 is het uitvoeringsplan 2016-2017 gereed. Dit werkplan is opgesteld in samenspraak met de regionale partners.
Naast het actief benaderen van bedrijven, dienen bedrijven zich aan voor aansluiting met het cluster. Met hen worden gesprekken gevoerd. Ook de kring van participerende gemeenten in het cluster groeit.
Om de ingezette en succesvolle koers van het Agri en Food cluster in 2017 en verder te kunnen continueren, is voldoende financiering van groot belang. Financiële bijdragen vanuit de diverse overheden zijn in dit stadium onmisbaar, waarbij de bijdrage vanuit het bedrijfsleven vergroot dient te worden.
Het college wil de initiatieven doorzetten die we de afgelopen jaren zowel in Flevoland als met de regio Zwolle als met gemeenten op de Veluwe op verschillende terreinen hebben opgezet. We blijven aangesloten op de arbeidsmarktregio Flevoland. Binnen het sociaal domein werken we door op basis van de afspraken die we hebben gemaakt op het terrein van inkoop (centrumregeling Almere) en over de vormgeving van een Flevolands meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling
Op het terrein van de bedrijfsvoering, zal eind 2016/begin 2017 besluitvorming kunnen plaatsvinden over toetreding tot het shared service centrum ONS (OmriNgd door Samenwerking). Bij positieve besluitvorming voor wat betreft inkoop, personeels- en salarisadministratie en ICT-beheer zullen we in 2017 voorbereidingen treffen voor de daadwerkelijke toetreding per 1 januari 2018. Indien toetreding tot de samenwerking  geen goede optie blijkt te zijn, blijven wij de genoemde taken zelf (en in uitbesteding v.w.b. ICT beheer) uitvoeren. Mogelijk dat wij dan opnieuw naar andere partners op zoek gaan.
De beproefde samenwerking op gebied van HRM in zowel de regio Flevoland (SWIF), als in de regio Zwolle (Talentenregio) geeft aanleiding tot enthousiaste voortzetting in 2017.

Interbestuurlijk Toezicht (IBT)

De gemeente geeft in het kader van IBT op constructieve wijze invulling aan de zes toezichtdomeinen. Om IBT verder te borgen zal vanaf de jaarrekening 2016 en de programmabegroting 2018 een separate paragraaf worden opgenomen waarin de IBT kengetallen zullen worden opgenomen. Verder zullen provincie en gemeenten streven naar meer gelijktijdigheid in het IBT proces en het daarop volgend moment van vaststellen van de beoordeling door GS.

Duurzaamheid

In 2017 zal verder gewerkt worden aan het besparen van CO2, het stimuleren van eerlijke handel, het mogelijk maken van energieprojecten en het informeren van bewoners en bedrijven op het gebied van energiebesparing en opwekking. Projecten uit 2016 zullen doorlopen in 2017 zoals de verduurzaming van vervoersmethoden en besparingsmaatregelen voor de gebouwde omgeving. Dit wordt verder uitgewerkt in het Klimaatbeleidsplan. De drie doelen Energie besparen, lokaal energie opwekken en stimulering lokale handel worden vormgegeven in acties welke positieve bijdragen leveren aan energieonafhankelijkheid. Het samenwerken met de betrokkenen en de voorbeeldfunctie van de gemeentelijke organisatie zijn hierin belangrijke aandachtspunten.

Verkiezingen

De volgende Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 15 maart 2017. In de begroting is hiervoor budget beschikbaar.