Algemeen

Tot de risico’s behoren alle zaken van materiële betekenis voor de financiële situatie van onze gemeente, waarvoor geen voorzieningen zijn gevormd, geen verzekeringen zijn afgesloten of die niet tot afwaardering van activa hebben geleid.

Wij gaan uit van de risico-inventarisatie zoals opgesteld bij de begroting 2017, het jaarverslag 2016 en de actualisatie bij het opstellen van dit jaarverslag. De risico's met een hoge risicoscore (8 en hoger) worden nader toegelicht.

De gemeentelijke risico’s zijn in te delen in twee hoofdgroepen:

  1. Macro-economisch gebonden risico’s (exogene risico’s);
  2. Organisatiegebonden risico’s (endogene risico’s).

Risicokaart

In onderstaande risicokaart zijn de risico’s opgenomen, onderverdeeld naar kans en impact, waaruit de risicoscore wordt bepaald op basis van kans-score x impact-score. Het aantal risico’s is in onderstaande tabel vermeld:

Risicokaart Dronten

IMPACT (in euro's)

  < 25.000

25.000 tot 49.999

50.000 tot 99.999

100.000 tot 499.999

> 500.000

Score 1

Score 2

Score 3

Score 4

Score 5

K
A
N
S

Zeer groot
(81-100%)
         Score 5

Groot
(61-80%)
         Score 4

2

2

Gemiddeld
(41-60%)
         Score 3

1

3

2

Klein
(21-40%)
         Score 2

2

2

1

Zeer klein
(1-20%)
         Score 1

1

1

3

5

3

Leeswijzer: het getal 3 rechtsonder  op de kaart geeft aan dat er drie risico’s zijn geformuleerd met impact-score 5 en kans-score 1. Deze drie risico’s hebben een risicoscore van 5 x 1 = 5.

Risicoscores

In onderstaand schema zijn de risico’s inclusief risicoscore vermeld. De gewijzigde risico’s en risico’s met een hoge risicoscore (8 en hoger) worden nader toegelicht:

Omschrijving risico's:

Programma

Verwachte kans

Verwachte impact

Incidenteel of structureel

Risicoscore

Exogene risico's:

Uitkeringen van het rijk

0

70

500.000

Structureel

20

Transities Sociaal Domein

6

80

3.000.000

Structureel

20

Werkvoorzieningschap Impact,
exploitatietekort Wsw

6

70

400.000

Structureel

16

Inkomensdeel Participatiewet

6

50

200.000

Structureel

12

Leerlingenvervoer

4

40

50.000

Structureel

6

Bijstand zelfstandigen

6

50

30.000

Structureel

6

Bodemsaneringen

7

20

500.000

Incidenteel

5

Renteontwikkelingen

0

10

50.000

Structureel

3

Minimabeleid

6

10

50.000

Structureel

3

Regelgeving Vpb en BBV

0

-

-

Vervallen

-

Precariobelasting nutsnetwerken

0

-

-

Vervallen

-

Endogene risico's:

Bijdrage aan negatief resultaat grondexploitaties*

8

50

4.000.000

Structureel

20

leges omgevingsvergunning

8

70

300.000

Structureel

16

Eigenaarschap sociale huurwoningen MFG Swifterbant

8

50

1.000.000

Incidenteel

15

Programma dienstverlening / BRP

0

50

100.000

Structureel

12

Kosten ICT

0

50

100.000

Structureel

12

Personeel (terugkeergarantie)

0

40

200.000

Structureel

8

Procedures subsidies

5

40

50.000

Incidenteel

6

Garantstellingen OFW (WSW-regeling)

8

1

1.170.000

Incidenteel

5

Garantstelling HVC

7

10

1.000.000

Incidenteel

5

Schade vandalisme

0

40

30.000

Incidenteel

4

Overige garantstellingen

0

5

120.000

Incidenteel

4

Lagere inkomsten begraafplaats

7

40

30.000

Structureel

4

Gladheidbestrijding

2

20

100.000

Incidenteel

4

Garantstelling IMpact

6

10

250.000

Incidenteel

4

Aansprakelijkheidsclaim

0

10

250.000

Incidenteel

4

Europese aanbestedingen

0

10

150.000

Incidenteel

4

Gebruik accommodaties

0

5

50.000

Incidenteel

3

Reintegratieprocedure personeel

0

5

40.000

Incidenteel

2

Kosten bestuursdwang

0

10

15.000

Incidenteel

1

OFGV kostprijsberekening

7

-

-

Vervallen

-

Beheerkosten openbare ruimte

2

-

-

Vervallen

-

Totaal

13.735.000

* Risico’s van grondexploitaties worden apart berekend in de perspectiefnota.

Toelichting >8 risicoscores

Risico Uitkeringen van het rijk

Toelichting

De algemene uitkering gemeentefonds is afhankelijk van de rijksuitgaven (samen de trap op en samen de trap af) en van wijzigingen in het verdeelmodel van de algemene uitkering. Forse kortingen kunnen leiden tot een meerjarig niet sluitende begroting.

Beheersmaatregel

Omdat de meerjarenraming sluitend is zijn bezuinigingsmaatregelen op dit moment niet nodig.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, de algemene uitkering is bij de mei-circulaire 2017 in positieve zin bijgesteld waardoor de uitkering meerjarig hoger uitviel dan primair begroot. De effecten van de uitkering Sociaal Domein zijn hierin niet meegenomen. De kortingen en financiële effecten daarvan zijn bovenstaand benoemd onder het risico transities Sociaal Domein.

Risico Transities sociaal domein

Toelichting

Het financiële risico op de transities sociaal domein is dat de nieuwe taken niet binnen de overgedragen rijksbudgetten kunnen worden uitgevoerd. Het Rijk heeft voor de Wmo en de Jeugdwet nieuwe objectieve verdeelmodellen ontwikkeld die gefaseerd ingevoerd zijn per 2016. Dit levert voor jeugdhulp zoals verwacht een stevig tekort op dat binnen de huidige budgetten niet kan worden opgevangen. Ook bij de Participatiewet is een extra korting doorgevoerd. Onderstaand worden de risico's per transitie nader toegelicht.
Beheersmaatregel
Door een goede monitoring van budgetuitputting te organiseren houden we continu zicht op de uitgaven, zodat we kunnen bijsturen wanneer dit nodig is. Daarnaast is eind 2014 een bestemmingsreserve transities sociaal domein gecreëerd (samenvoeging van een drietal bestaande reserves ter hoogte van bijna € 2 miljoen) om overgangskosten in de eerste jaren te kunnen opvangen. In 2015 en 2016 is per saldo 2,6 miljoen aan deze bestemmingsreserve toegevoegd. Dit positieve saldo is relatief gezien de forse taakstelling voor komende jaren. Voor 2017 is een onttrekking van 1,7 miljoen begroot om voorzienbare tekorten en incidentele kosten te dekken. Voor 2018 is een onttrekking van 2,3 miljoen begroot. Na een ingroei periode van vier jaar zouden de rijksmiddelen structureel toereikend moeten zijn. In 2018 wordt het beleid sociaal domein geëvalueerd.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Ja, in 2017 zijn de uitgaven 1,4 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Deze overschrijding kan niet meer volledig binnen de bestemmingsreserve sociaal domein worden opgevangen. In deze jaarrekening maakt de overschrijding voor ruim € 900.000 onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat.

Risico’s transitie Wmo/AWBZ

Toelichting

De transitie Wmo/AWBZ bevat onder meer de volgende risico’s:

  • Het aantal inwoners dat een beroep doet op de Wmo neemt toe;
  • Meer gebruik van duurdere zorg dan verwacht;
  • Juridische risico’s (bezwaarschriften/uitspraken Centrale Raad van Beroep);
  • Onvoldoende gebruik van voorliggende algemene voorzieningen;
  • Toename van verwarde mensen in schrijnende omstandigheden;
  • Toename van ontregelde huishoudens van mensen met verstandelijke beperkingen en/of geestelijke gezondheidsproblemen;
  • Faillissement zorgaanbieders.

Beheersmaatregel

  • Een deel van ons budget reserveren we voor onvoorziene uitgaven in een stelpost;
  • Door de contractering te baseren op kostprijzen betalen we de werkelijke kosten in plaats van de kosten op historische grondslag;
  • Opgedane ervaringen zijn verwerkt in de inkoopovereenkomsten 2017 en 2018;
  • Door de eenduidige toegang en werkwijze werken we integraal, vraag- en resultaatgericht. Oplossingen worden meer gevonden in het sociaal netwerk en algemene voorzieningen. We werken samen in het, waar nodig, opstellen van één plan van aanpak voor ondersteuning en zorg van inwoners;
  • Met de doorontwikkeling van het interventieteam en de samenwerking met verschillende partijen wordt ingezet op het verbeteren van de samenwerking tussen het interventieteam en de crisisdienst GGZ. In regionaal verband wordt het functioneren van de crisisdienst GGZ besproken en afspraken gemaakt over oplossingen;
  • De gemeente stuurt op een breed palet aan aanbieders om risico te spreiden zodat ingeval van faillissement andere aanbieders de cliënten kunnen overnemen en continuïteit van zorg voor onze inwoners zoveel mogelijk gegarandeerd wordt.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, het financiële risico is in 2017 afgenomen door stijgende budgetten. Maar omdat vanaf 2018 weer een daling van het budget wordt voorzien is dit niet structureel.

Risico’s Jeugdwet

Toelichting

Met het gefaseerd doorvoeren van het objectieve verdeelmodel in 2016 neemt het financiële risico bij de Jeugdwet behoorlijk toe. Bij de Jeugdwet is er naast het financieel risico (ontoereikend budget) ook sprake van de volgende risico's:

  • De uitvoering van beleid geeft niet de gewenste resultaten of leidt tot ongewenste resultaten;
  • Faillissement zorgaanbieders.

Beheersmaatregel

  • Om de kosten te beheersen en tussentijds de uitvoering/ beleid te kunnen aanpassen zijn er in de evaluatie en in de scenario’s Sociaal Domein diverse “knoppen” benoemd waaraan gedraaid kan worden tijdens de komende beleidsperiode;
  • De gemeente stuurt op een breed palet aan aanbieders om risico te spreiden zodat ingeval van faillissement andere aanbieders de cliënten kunnen overnemen en continuïteit van zorg voor onze inwoners zoveel mogelijk gegarandeerd wordt.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Ja, de uitgaven Jeugdwet zijn in 2017 1,97 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Het aantal inwoners dat een beroep heeft gedaan op jeugdhulp is ten opzichte van het jaar 2016 gestegen met 20%. In de rapportage sociaal domein over het eerste half jaar van 2017 zijn deze cijfers toegelicht.  Het tweede half jaar van 2017 bevestigt het beeld van het eerste half jaar. Naar aanleiding van de halfjaarrapportage zijn acties uitgezet om meer te sturen op instroom en doorstroom voor met name de meer intensieve vormen van jeugdhulp.

Risico Participatiewet

Toelichting

De financiële kaders van de Participatiewet bevatten onder meer de volgende risico’s: de doelgroep wordt groter, meer mensen doen een beroep op bijstand en de beschikbare re-integratiemiddelen lopen terug (oplopend tot 21% in 2018). Het Wsw-budget maakt vanaf 1 januari 2015 onderdeel uit van het Participatiebudget. Ook dit brengt risico’s met zich mee, omdat de beschikbare middelen voor mensen met een Wsw-indicatie omlaag gaan. In de Memorie van Toelichting van de Participatiewet is uitgegaan van een daling met ongeveer € 500 per arbeidsjaar per jaar, van € 25.900 in 2014 tot circa € 22.700 in 20209. In de kadernota 2014 is aangegeven dat de uitvoering van de Participatiewet binnen de door het rijk beschikbaar gestelde kaders dient plaats te vinden. Een uitzondering hierop zijn de genoemde exploitatietekorten van het SW-bedrijf IMpact die onderstaand als apart risico zijn beschreven.
Beheersmaatregel
Op grond van het projectplan Participatiewet zijn begin 2017 maatregelen uitgewerkt die kunnen leiden tot het terugdringen van het tekort op het Participatiebudget. Deze maatregelen zijn uitgewerkt in scenario's waarbij risico’s zijn benoemd. In april 2017 heeft de raad gekozen voor een scenario waarbij de hogere uitgaven voor de jaren 2017 (€ 392.000) en 2018 (€ 349.000) worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein. In dit scenario zit ook een aantal efficiency maatregelen.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan:

Nee, in 2017 zijn de kosten participatie (excl. Wsw) binnen het verhoogde budget gebleven.

Risico op bijdrage in exploitatietekort werkvoorzieningschap IMpact

Toelichting

IMpact voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeenten Kampen en Dronten via een gemeenschappelijke regeling. Deelnemende gemeenten dragen naar rato bij aan een eventueel exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact. Vanaf 2011 staat de gemeente garant voor geldleningen van IMpact bij de BNG. Voor die  garantstelling heeft Dronten een 1e hypotheek gevestigd op de bedrijfslocatie van IMpact in Dronten. Dit risico is onder garantstellingen opgenomen.
IMpact had begroot het jaar 2017 af te sluiten met een verlies van € 1.4 miljoen. De gemeenten Kampen en Dronten hebben dit tekort bevoorschot in de verhouding 75%-25% om een liquiditeitstekort in 2017 te voorkomen.

Beheersmaatregel

IMpact heeft een nieuw Ondernemingsplan opgesteld in 2017 voor de jaren 2018 – 2021. In dit plan stelt IMpact een scenario ‘Lokaal investeren’ voor. Hierin ligt de koers voor de toekomst waarmee antwoord gegeven wordt op de toegevoegde waarde en de betaalbaarheid. De gemeenten volgen en beoordelen de ontwikkelingen bij IMpact aan de hand van maandrapportages.
Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan
Het risico heeft zich gedeeltelijk voorgedaan. Het totale negatieve exploitatieresultaat van IMpact voor 2017 komt nu uit op € 809.000 in plaats van de begrote € 1.425.900. Voor Dronten betekent dit dat de bijdrage in het werkelijke tekort € 202.205 (25% van 809.000) bedraagt i.p.v. de begrote € 356.475. Daarnaast zijn er in 2017 voor Dronten nog meevallers geweest ten bedrage van in totaal € 37.037. Het totale werkelijke tekort 2017 voor Dronten bedraagt € 165.168 (€ 202.205 -/- € 37.037).  

Risico inkomensdeel P-wet

Toelichting

Er kunnen begrotingstekorten ontstaan bij hogere uitgaven voor het inkomensdeel P-wet zonder dat daar extra rijksinkomsten tegenover staan. In 2015 is een nieuw verdeelmodel geïntroduceerd dat de bijstandskans bepaalt op het niveau van het huishouden en rekening houdt met de invloed van factoren op het niveau van buurt en gemeente. Op deze manier is nauwkeuriger te voorspellen hoeveel een gemeente nodig heeft aan bijstandsbudget.
Er loopt een bezwaarprocedure tegen de hoogte van de uitkering voor de jaren 2015 en 2016. De gronden van bezwaar zijn gebaseerd op de berekeningsgrondslag voor de bepaling van het budget Inkomensdeel P-wet. Dit bezwaar is ongegrond verklaard door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Inmiddels is er pro forma beroep ingesteld.

Beheersmaatregel

Er wordt gebruik gemaakt van instroom beperkende en uitstroom bevorderende maatregelen om de uitgaven op het inkomensdeel P-wet te beperken. Hierbij kan gedacht worden aan de poortwachtersfunctie, arbeidsbemiddeling en handhaving.
In 2017 is extra ingezet op het onderzoeken van fraudesignalen (mensen die mogelijk onterecht een uitkering ontvangen). Voor deze inzet is een voorschot genomen op een te verwachten overschot op het inkomensdeel P-wet. Indien achteraf blijkt dat het inkomensdeel P-wet niet toereikend is, worden deze kosten ten laste van de bestemmingsreserve inkomensdeel gebracht. Deze bestemmingsreserve is gemaximeerd op € 1,5 miljoen.Voor incidentele overschrijdingen inkomensdeel P-wet wordt deze bestemmingsreserve inkomensdeel ingezet. De vangnetregeling van het Rijk gaat uit van een eigen risico drempel van 5%.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, de uitgaven op het inkomensdeel P-wet zijn lager dan de rijksinkomsten. Het overschot van ruim € 50.000 wordt in deze jaarrekening toegevoegd aan de bestemmingsreserve inkomensdeel. De uitgaven van extra inzet handhaving konden worden gedekt uit het budget inkomensdeel P-wet.

Risico regelgeving Vpb en BBV - vervallen

Toelichting

Door wijzigingen in de BBV kunnen o.a. minder rentekosten en algemene kosten worden doorgerekend aan de grondexploitaties. Per 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen (hierna Vpb) in werking getreden. In april 2016 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) gewijzigd.
De wijzigingen hebben negatieve gevolgen voor onze begroting.

Beheersmaatregel

De effecten op onze meerjarenbegroting zijn in 2017 doorgerekend en in de begroting 2018 volledig verwerkt.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan:

Ja, het nadelige effect over 2017 is in deze jaarrekening verwerkt. De structurele effecten zijn in de begroting 2018 meegenomen waarmee het risico is vervallen.

Risico precariobelasting nutsnetwerken - vervallen

Toelichting

In 2017 is de wetgeving precariobelasting definitief aangepast. De overgangstermijn is door de Tweede Kamer teruggebracht naar 5 jaar waarin nog maximaal het tarief 2016 kan worden opgelegd. Ingaande 2022 is er dan sprake van een structureel lagere opbrengst ten opzichte van 2016 van ruim € 900.000.

Beheersmaatregel

Op basis van het door de Tweede kamer aangepaste wetsvoorstel is nagegaan op welke wijze we de komende jaren omgaan met precariobelasting. In de begroting 2018 is vastgesteld de precario voor 2018-2021 op het niveau 2016 te houden maar in de begroting de opbrengsten jaarlijks af te ramen met € 100.000 per jaar. De meeropbrengsten in deze 4 jaar worden gereserveerd om de daling in 2022-2025 op te vangen. Hiermee is het risico vervallen omdat de begroting ingaande 2018 is aangepast aan de nieuwe wetgeving.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, de wetswijziging is vastgesteld en kent een overgangstermijn van 5 jaar.

Risico grondexploitatie: risico op tekorten voor algemene dienst

Toelichting

Wanneer tekorten en afwaarderingen in de grondexploitatie niet binnen de algemene reserves van de grondexploitatie kunnen worden opgevangen, dient vanuit de algemene reserve een aanvulling plaats te vinden op de algemene reserve Grondexploitatie. De stand van de reserve grondexploitatie per 1-1-2018 bedraagt € 0. De woningmarkt vertoont een herstel. Dit is ook verwerkt in het woningbouwprogramma dat in juni 2016 is vastgesteld (woonvisie 2016-2021). Bij de uitgifte van de bedrijventerreinen in 2017 zien we de effecten van het huidige lichte economisch herstel terug in de verkoop van 3,3 ha  bedrijfskavels.
In november 2016 is een nieuwe nota grondbeleid aan de raad aangeboden waarin de wijzigingen BBV en VpB zijn verwerkt. De gewijzigde voorschriften van de BBV en de daaruit volgende noodzakelijke beheermaatregelen voor complexen met een looptijd langer dan 10 jaar vormen een aanzienlijk risico. Ook de gevolgen van de invoering van de Wet op de Vennootschapsbelasting (VpB) hebben een negatief effect op de geprognosticeerde resultaten. Bij het opstellen van de perspectiefnota 2018 (bij de jaarrekening 2017) zijn deze effecten financieel verwerkt.

Beheersmaatregel

Grondexploitaties worden zowel bij de slotrapportage als bij de jaarrekening geactualiseerd en er wordt strak gemonitord op de voortgang en financiële stand van zaken. Indien tussentijds substantiële wijzigingen voordoen, worden deze indien nodig aan de gemeenteraad voorgelegd ter besluitvorming. Woningbouwprognoses worden periodiek bijgesteld. In 2014 is een aantal maatregelen genomen om een negatief resultaat op grondexploitaties te beperken. Ook zijn de parameters voor opbrengst- en kostenstijging voor de periode 2018-2028 aangepast. In juni 2016 is de woonvisie 2016-2021 vastgesteld met een indicatief woningbouwprogramma van 250 woningen per jaar. Als specifieke risico maatregel is op advies van de accountant een verliesvoorziening van de opbrengsten na 2028 binnen de grondexploitatie Poort van Dronten fase1 gevormd.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, in 2017 zijn een aantal grondexploitaties afgesloten met een positief resultaat van bijna 1,2 miljoen waarvan in deze jaarrekening wordt voorgesteld een deel te storten in de algemene reserve AD en een deel in de bestemmingsreserve Dierenweide in verband met een eerder raadsbesluit hieromtrent. Daarnaast is in verband met gewijzigde regelgeving conform de POC methode een tussentijdse winstneming verwerkt van € 18,2 miljoen. Van dit resultaat wordt bij deze jaarrekening voorgesteld € 5 miljoen te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve "nog niet afgesloten grondexploitaties".

Risico leges omgevingsvergunningen

Toelichting

De inkomsten op leges omgevingsvergunningen (activiteit bouw) blijven de afgelopen jaren achter bij de begrote inkomsten. Ook de wetswijziging voor vergunningsvrij bouwen heeft tot een lager aantal aanvragen ingaande 2015 geleid.

Beheersmaatregel

Bij de legesverordening 2016 is besloten de legestarieven omgevingsvergunningen voor 3 jaar (2016-2018) met 10% te verhogen waarmee de maximale kostendekkendheid van deze leges beter wordt benaderd en de inkomsten beter aansluiten bij de begroting. In 2018 wordt onderzocht wat de structurele effecten zijn van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB).

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan

Nee, in 2017 zijn de inkomsten bij de voortgangsrapportage met € 250.000 afgeraamd omdat de inkomsten op dat moment achterbleven bij de begroting. In december zijn leges ontvangen voor meerdere aanvragen die in 2018 worden afgerond. Hierdoor zijn de legesinkomsten hoger dan begroot.

Risico eigenaarschap sociale huurwoningen MFG Swifterbant

Toelichting

Door de raad is in mei 2016 ingestemd met het voorstel tot eigenaarschap en exploitatie van de 30 te bouwen sociale huurwoningen in het project MFG Swifterbant waardoor een risico voor de gemeente ontstond. In 2017 zijn de ontwikkelingen MFG Swifterbant in een nieuw daglicht komen te staan. Dit heeft ertoe geleid, dat de raad op 28 september 2017 besloten heeft om tot een ontwikkeling van het project MFG Swifterbant op de locatie Kombuis over te gaan. Dit is voor OFW mede aanleiding geweest om hun standpunt ten aanzien van Swifterbant te heroverwegen. De intenties van OFW zijn om thans wel de 30 sociale huurwoningen in eigendom te ontwikkelen en te exploiteren. Sterker nog, er wordt zelfs onderzocht in hoeverre het Multifunctioneel Centrum ook in eigendom van OFW kan worden ontwikkeld. Ontwikkeling door OFW leidt er toe, dat het risico in verband met het door de raad beschikbaar gestelde investeringsvolume kan komen te vervallen. Dit zal in 2018 duidelijk worden.

Beheersmaatregel

Gezien lopende gesprekken met OFW niet van toepassing.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan?

Risico is niet gewijzigd vanwege nog lopende gesprekken, met vooruitzicht dat in 2018 het risico mogelijk kan komen te vervallen.

Risico programma dienstverlening/BRP

Toelichting

Er is een risico op hogere lasten als gevolg van ontwikkelingen in het "Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (i-NUP) en aanvullende eisen van het rijk. Een ontwikkeling waarvan de financiële impact op dit moment nog onduidelijk is betreft de modernisering GBA (Basisregistratie Personen = BRP). De gevolgen van dit risico zijn deels structureel en deels incidenteel. De minister heeft in juni 2017 besloten tot een periode van bezinning op de operatie BRP. De consequenties hiervan worden in 2018 uitgewerkt.

Beheersmaatregel

Egem-I en de uitvoering van NUP is ondergebracht in het programma dienstverlening. De programmamanager is verantwoordelijk voor monitoring van het beschikbare budget. Wat betreft de voorbereiding op het BRP is in 2017 het proces binnengemeentelijke levering persoonsgegevens geoptimaliseerd. In 2018 worden de brondocumenten gedigitaliseerd.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan?

Nee, een deel van het programmabudget dienstverlening is in verband met nog niet uitgevoerde werkzaamheden overgeheveld naar 2018.

Risico kosten ICT

Toelichting

Op het gebied van ICT gaan de ontwikkelingen snel en worden steeds hogere eisen gesteld. Het risico blijft aanwezig dat de komende jaren zowel incidenteel als structureel hogere kosten ICT noodzakelijk zijn. Naast financiële risico's speelt bij ICT ook het risico informatieveiligheid. In het kader van de wet datalekken kan een boete van € 820.000 worden opgelegd.
Beheersmaatregel
De teammanager IM (informatiemanagement) is verantwoordelijk voor beheersing van de ICT budgetten. De ICT-adviesgroep richt zich op ontwikkelingen en prioritering van ICT. In 2017 is een nieuw meerjarig informatiebeleidsplan vastgesteld waarbij ook extra middelen zijn gevraagd die in de voortgangsrapportage 2017 en begroting 2018 zijn verwerkt.
Het informatieveiligheidsbeleid is in 2014 door het college vastgesteld. In december 2015 is het informatieveiligheidsplan vastgesteld, waarmee invulling wordt gegeven aan het borgen van informatieveiligheid vanuit de risicoscan die in 2015 is uitgevoerd.
Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan?
Nee, de ICT kosten zijn binnen de beschikbare budgetten gebleven. In het kader van de wet datalekken zijn geen boetes aan de gemeente opgelegd.

Risico personeel

Toelichting

Afgelopen jaren zijn een 3-tal ambtenaren in hun woonplaats wethouder geworden. Deze ambtenaren zijn met politiek verlof. Op het moment dat zij geen wethouder meer zijn, kunnen zij weer aanspraak maken op een functie bij de gemeente. Aangezien hun functies inmiddels weer zijn ingevuld, worden zij op dat moment bovenformatief wanneer er geen passende functie beschikbaar is. Daarnaast zijn 3 collega's voor een langere periode gedetacheerd. Wanneer deze detachering wordt beëindigd is het ook onzeker of op dat moment een passende functie voor deze collega's beschikbaar is.

Beheersmaatregel

Op het moment dat een collega aangeeft aanspraak te maken op de afspraken binnen het politiek verlof c.q. terugkeergarantie wordt gezocht naar een passende functie. Wanneer geen passende functie beschikbaar is, wordt een traject van werk naar werk gestart waarbij een periode van 2 jaar geldt. Zonder resultaat wordt daarna een ww-traject gestart. We kiezen er op dit moment niet voor een voorziening te treffen, aangezien het zeer onzeker is of en wanneer iemand gebruik zal maken van de regeling.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan?

Nee, in 2017 is een collega teruggekeerd van politiek verlof en op een passende functie binnen de organisatie ingestroomd.

Risico aansprakelijkheidsclaim - nieuw

Toelichting

De gemeente kan geconfronteerd worden met een aansprakelijkheidsclaim. De gemeente is in 2017 gedagvaard in een civiele procedure bij de rechtbank. De rechtbank is gevraagd de gemeente te veroordelen tot betaling van een schadeloosstelling wegens onrechtmatig handelen. De comparitie zitting is in het najaar 2017 geweest. De rechtbank Midden Nederland heeft in maart 2018 eindvonnis gewezen in deze zaak, en alle vorderingen  afgewezen. De motivering achten wij overtuigend. Er kan echter beroep worden ingesteld.

Beheersmaatregel

Als gemeente zijn we alert op juiste toepassing van wet- en regelgeving. In de onderhavige casus wordt het risico als laag ingeschat dat de claim alsnog wordt toegekend.

Heeft het risico zich in 2017 voorgedaan?

Nee, de rechtbank heeft in maart 2018 een voor de gemeente positief eindvonnis gewezen. De partij die de schadeclaim heeft ingediend kan echter nog in beroep gaan.

Risico OFGV kostprijsberekening - vervallen

Toelichting

Het bestuur OFGV heeft in 2017 een herziene kostprijsberekening vastgesteld. De financiële gevolgen hiervan zijn in de begroting 2018 verwerkt en daarmee is het risico vervallen.

Risico beheerkosten openbare ruimte - vervallen

Toelichting

In 2016 is het beheerplan wegen geactualiseerd (2016-2020). Daarmee is het risico vanuit het vorige beheerplan vervallen. Ook is voor de hogere kosten van onkruidbestrijding in de begroting 2016 structureel een extra budget opgenomen.