Wat hebben we hiervoor gedaan in 2017?
Versteviging wegbermen
In 2017 zijn de wegbermen van twee buitenwegen (of wegdelen) verstevigd, te weten de Elandweg en de Zeebiesweg. Dit is in overeenstemming met het meerjarenprogramma. Van de Elandweg is conform programma 2.100 meter verstevigd en van de Zeebiesweg 1.950 meter. Dit is 250 meter meer dan opgenomen in programma, omdat dit in de uitvoering praktischer bleek en hiermee op lange termijn kosten zijn bespaard.
Herinrichting De Noord-De Helling
In september 2017 is het bouwteam gestart met de voorbereiding van de herinrichting De Noord - De Helling. In december heeft er een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden, waarbij er input vanuit de omgeving is geleverd. Deze input wordt meegenomen naar de fase van het voorlopig ontwerp. Planning is om het uitvoeringsontwerp voor de zomer 2018 gereed te hebben en in september vervolgens te starten met de uitvoering.
Herinrichting Walvisstraat - De Zuid
Het college heeft de wens om te komen tot een integrale oplossing van de verkeers-situatie De Zuid (fietspad, verkeersveiligheid, onderhoud en een eventuele omlegging), de Walvisstraat en de herinrichting van de omgeving Open Hof. Met de vaststelling van de begroting 2018 besloot u een uitgewerkt voorstel voor deze plannen terug te willen zien waarvoor draagvlak bestaat bij de omwonenden. Medio 2018 kunt u van het college een voorstel tegemoet zien.
Onderzoek Spijkweg
De burgemeesters van Elburg en Dronten lanceerden een initiatief om te komen tot een stuurgroep van bestuurders uit betrokken gemeenten en provincies, aangevuld met vervoerders en organisatoren. Deze stuurgroep moet voor de zomer 2018 rapporteren over (on)mogelijkheden die de verkeersdrukte op de Spijkweg als gevolg van de vele festivals en beurzen daar te verminderen. Gelet op de complexiteit ligt een eerder resultaat niet voor de hand.
Passage Dronten (N307)
De Passage Dronten, de Overijsselseweg, is eerder dan gepland op 8 december 2017 opengesteld. Daags daarvoor vond een openingsfeest plaats waarbij de zonneauto van het Solar Team Eindhoven centraal stond. In verband met de seizoenen worden de twee ovondes worden naar verwachting in het voorjaar van 2018 ingeplant met groen. In het najaar van 2018 worden de bomen in de berm tussen de Passage en de Dronterringweg, aangeplant.
N307 Roggebot-Kampen
Het project N307 Roggebot-Kampen maakt deel uit van het traject N23 Alkmaar-Zwolle. Doel is een snellere wegverbinding tussen Alkmaar en Zwolle. Om de doorstroming op de N307 te verbeteren wordt een ongelijkvloerse kruising N306/N307 aangelegd, komt er een nieuwe brug bij Roggebot en wordt de N307 tussen de N50 en Roggebot omgebouwd tot een 2x1 stroomweg met parallelwegen. Het project is een gecombineerde opgave van de provincies Flevoland, Overijssel en het Rijk. De provincies financieren de verbetering van de N307 aan weerszijden van het Drontermeer, het Rijk financiert de sloop van de huidige Roggebotsluis en brug, de bouw van een nieuwe brug (minimaal 100 meter lang en 7 meter doorvaarhoogte) en verlegging van de vaargeul ter hoogte van de brug. De uitvoering van het geheel is belegd bij de twee provincies, met Flevoland als ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever.
Het project N307 Roggebot-Kampen is ook één van de vier percelen van het programma Ruimte voor de rivier, IJsseldelta fase 2. Dit programma zorgt ervoor dat een robuuste waterveiligheidssituatie voor het noordelijke IJsselgebied wordt bereikt en dat de verkeersproblematiek op de N307 tussen Roggebot en Kampen wordt opgelost.
De verkenningsfase van dit project loopt naar de huidige inzichten tot halverwege 2018. Dan breekt de planuitwerkingsfase aan die halverwege 2019 is voorzien. De ingebruikneming is voorzien in 2022. U verzocht ons naast alle aandacht voor de N307 en het knooppunt Roggebot, al het mogelijke te doen om het belang van Dronten en de N50 en daarmee ook die van de N23 onder de aandacht te brengen van de partijen die betrokken zijn bij de besprekingen van de MIRT in november 2017. Dit is gedaan. Dronten is betrokken bij het bestuurlijke overleg N50 om hier de lobby voor te starten. Dit is op dit moment punt van bespreking tussen gemeenten (Zwolle, Kampen, Dronten, Noordoostpolder en Urk) en provincies (Flevoland en Overijssel). Dit is gedaan.
De gemeente Dronten is op haar uitdrukkelijk verzoek in ambtelijke en bestuurlijk zin aangehaakt. Op deze wijze is onze invloed verzekerd op de totstandkoming van deze voor Dronten belangrijke infrastructurele ontwikkeling.
Recreatieve fietsroute Dronten - Swifterbant
In 2016 is een verkenning gedaan naar een recreatieve fietsroute tussen Dronten en Swifterbant. Resultaat hiervan was een aantal varianten, waaruit door het College een voorkeursvariant is gekozen. Voor deze voorkeursvariant is in 2017 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, omdat we te maken hebben met grondeigendommen van verschillende grondeigenaren waarvan we volledig afhankelijk zijn. Ook is evt. dubbelgebruik van kavelpaden hierin onderzocht.