Sociaal domein
Financieel sluit dit programma het jaar 2017 af met een resultaat van: | € 297.087. |
Dit is een resultaat ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Rekening | Verschil | |||
(x € 1.000) | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | |||
Lasten: | ||||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -1.586 | -1.851 | -2.923 | -1.723 | 1.200 | ||
6.2 | Wijkteams | -4.914 | -3.154 | -4.643 | -3.806 | 837 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | -13.937 | -12.511 | -13.661 | -14.654 | -993 | ||
6.4 | Begeleide participatie | -4.818 | -3.234 | -4.111 | -3.425 | 686 | ||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -5.160 | -5.865 | -5.843 | -5.793 | 49 | ||
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -1.108 | -2.632 | -1.860 | -1.116 | 744 | ||
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -7.937 | -6.105 | -6.803 | -9.879 | -3.076 | ||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -795 | -715 | -876 | -1.063 | -187 | ||
Subtotaal lasten | -40.254 | -36.067 | -40.720 | -41.459 | -739 | |||
Baten: | ||||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 147 | 29 | 97 | 283 | 186 | ||
6.2 | Wijkteams | - | - | 66 | 74 | 8 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | 9.355 | 9.233 | 10.414 | 11.510 | 1.096 | ||
6.4 | Begeleide participatie | 37 | - | 263 | 102 | -161 | ||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | - | 6 | 156 | 222 | 66 | ||
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 609 | 775 | 660 | 500 | -160 | ||
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | - | - | - | 2 | 2 | ||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | - | - | - | - | - | ||
Subtotaal baten | 10.149 | 10.044 | 11.657 | 12.693 | 1.036 | |||
Totaalsaldo van baten en lasten | -30.105 | -26.023 | -29.064 | -28.766 | 297 | |||
0.10 | Toevoegingen reserves (lasten) | -1.717 | -19 | -587 | -619 | -32 | ||
0.10 | Onttrekkingen reserves (baten) | 562 | -128 | 2.217 | 2.728 | 511 | ||
Subtotaal reserves | -1.156 | -147 | 1.629 | 2.109 | 480 | |||
Geraamde, gerealiseerde respectievelijk geanalyseerde resultaat | -31.629 | -26.519 | -27.776 | -26.882 | 894 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2017 en de werkelijkheid 2017. De belangrijkste afwijkingen per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 25.000 en hoger.
Samenkracht en burgerparticipatie
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 1.386.371 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 110.182 | Voordeel | De trajecten voor maatschappelijke begeleiding uitgevoerd door Vluchtelingenwerk duren 18 maanden en lopen dus over boekjaren heen. Deze trajecten worden in delen door Vluchtelingenwerk gefactureerd, maar tot oktober 2017 door het COA in één keer aan ons uitbetaald. Hierdoor ontstaat er een verschil tussen de inkomsten- en uitgavenstroom. Daarom wordt voorgesteld het saldo over te hevelen ter dekking van de lopende trajecten. |
€ 679.203 | Voordeel | Bij opvang asielzoekers is aan gelden verhoogde asielinstroom en gelden faciliteitenbesluit opvangcentra een voordeel. Er wordt voorgesteld dit over te hevelen naar 2018. |
€ 29.397 | Voordeel | Jaarlijks wordt voor toezicht en handhaving Kinderopvang een inschatting gemaakt van de kosten gebaseerd op de jaarlijkse inspectie, nieuwe aanmeldingen en mogelijke handhavingstrajecten. In 2017 is een positief saldo ontstaan door een afrekening over 2016 en doordat er geen handhavingstrajecten zijn ingezet. |
€ 325.772 | Voordeel | Algemene voorzieningen Wmo: De werkelijke salariskosten zijn € 8.452 lager dan begroot en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 331.100 | Voordeel | Prog.buro Transities: Bij budgetoverhevelingen wordt voorgesteld om € 190.000 over te hevelen naar 2018. Een bedrag van € 141.100 is minder uitgegeven en kan aangemerkt worden als positief resultaat Sociaal Domein. |
€ -93.997 | Nadeel | De kosten voor de Regiotaxi worden met € 93.997 overschreden. Deze post moet in samenhang gezien worden met Woningaanpassingen, Rolstoelen en Vervoer. Zie taakveld 6.6. Per saldo over deze posten is sprake van een overschot. |
€ 4.714 | Voordeel | Totaal overige afwijkingen ten opzichte van de begroting (na wijziging). Dit is het totaal van alle individuele afwijkingen beneden de € 25.000. |
Wijkteams
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 844.829 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 50.703 | Voordeel | De werkelijke salaris kosten zijn € 11.466 hoger dan begroot en worden toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Aan uitvoeringskosten Wmo is € 62.168 minder uitgegeven dan geraamd door minder inhuur personeel. |
€ -173.627 | Nadeel | Front- en backoffice Wmo en Jeugd: Dit nadeel wordt o.a. veroorzaakt door overschrijdingen en projecten in de Regio voor € 97.000. De Lokale overschrijding bedraagt € 76.627 en wordt voor € 34.864 veroorzaakt door de afrekening 2016. |
€ 933.000 | Voordeel | Toegang werkwijze en preventie Jeugd: De werkelijke salariskosten zijn € 73.060 lager dan begroot en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Binnen deze post staat de onttrekking ter dekking van het verwachte tekort Jeugd begroot. Na de septembercirculaire was dit € 620.000. Aan uitbestede werkzaamheden is € 217.072 minder uitgegeven. Bij de overhevelingen wordt verzocht om € 23.200 weer ter beschikking te stellen in 2018 voor de Pilot Jeugd AZC (€ 13.200) en inzet van ontvangen middelen van de gemeente Almere ten behoeve van de meldcode kindermishandeling (€ 10.000). |
€ 34.753 | Voordeel | Totaal overige afwijkingen ten opzichte van de begroting (na wijziging). Dit is het totaal van alle individuele afwijkingen beneden de € 25.000. Betreft de posten CJG en Wijk- en buurtbeheer. |
Inkomensregelingen
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 102.487 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 50.654 | Voordeel | De uitgaven op het inkomensdeel zijn € 50.654 lager dan aangenomen bij de Slotrapportage 2017. Dit voordeel is gestort in de Reserve Inkomensdeel. |
€ -126.953 | Nadeel | Debiteuren Sociale Zaken: Het debiteurensaldo is met € 461.069 toegenomen. De beoordeling van het debiteurensaldo geeft aan dat de voorziening met € 588.022 verhoogd moet worden. Per saldo is sprake van een nadeel van € 126.953. |
€ 104.964 | Voordeel | Besluit Zelfstandigen (BBZ): Ten opzichte van de opgenomen prognose in de begroting is sprake van een voordelig saldo (uitgaven/inkomsten) van € 104.964. |
€ 27.185 | Voordeel | Algemene uitgaven SZ: De kosten voor contributies e.d. alsmede de proces- en griffiekosten voor beroep en bezwaar zijn lager dan geraamd. |
€ 79.037 | Voordeel | Armoedebeleid beleid: Bij het onderdeel budgetoverhevelingen wordt u verzocht dit bedrag (€ 79.037) in 2018 weer ter beschikking te stellen. |
€ -35.933 | Nadeel | Armoedebeleid uitvoering: Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding op de kosten Toegankelijkheidsfonds (€ 26.000) en een overschrijding op de Collectieve Zorgverzekering (€ 10.000). |
€ 3.533 | Voordeel | Totaal overige afwijkingen ten opzichte van de begroting (na wijziging). Dit is het totaal van alle individuele afwijkingen beneden de € 25.000. |
Begeleide participatie
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 525.447 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | |
---|---|---|
€ 191.305 | Voordeel | Uit de jaarrekening van Impact blijkt in totaal een voordeel voor Dronten van € 191.305. Er was een tekort in 2017 begroot van € 356.475. Het werkelijke tekort 2017 bleek € 202.205. Dit levert een voordeel op van € 154.270. Hiernaast waren er in 2017 2,34 AJ's minder dan begroot en steeg de uitkering per AJ met € 631. Per saldo levert dit een voordeel op van € 21.523. Door het vervallen van een nog te betalen balanspost voorgaande jaren en overige is nog sprake van een voordeel van € 15.512. |
€ 63.268 | Voordeel | Het ESF project Arbeidskansen & Flevoland II heeft in 2017 een voordelig resultaat opgeleverd van € 63.268. Het project is in 2017 niet geheel afgerond en loopt in 2018 nog door. Bij de budgetoverhevelingen wordt u verzocht het restant aan kosten en opbrengsten budgetneutraal over te hevelen naar 2018. |
€ 143.143 | Voordeel | De uitvoering van de P-wet Re-integratie heeft € 143.143 minder gekost. Dit wordt veroorzaakt doordat de buffer van 10% (€ 80.958) niet aangesproken hoefde te worden. Het overige voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven Worfast en Diagnose arbeidsmedisch onderzoek. |
€ 33.960 | Voordeel | De werkelijke salariskosten P-wet re-integratie zijn € 33.960 lager dan begroot en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 62.996 | Voordeel | De kosten voor inhuur en uitbestede werkzaamheden P-wet re-integratie zijn € 62.996 lager dan begroot. |
€ 6.933 | Voordeel | Betreft een voordeel op het transitiebudget Participatiewet. Bij de budgetoverhevelingen wordt u verzocht dit bedrag in 2018 weer ter beschikking te stellen. |
€ 17.500 | Voordeel | Betreft (nog) niet uitgegeven incidenteel budget ten behoeve van taal-werk trajecten voor statushouders. Bij de budgetoverhevelingen wordt u verzocht dit bedrag in 2018 weer ter beschikking te stellen voor dit doel. |
€ 6.342 | Voordeel | Totaal overige afwijkingen ten opzichte van de begroting (na wijziging). Dit is het totaal van alle individuele afwijkingen beneden de € 25.000. |
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 115.448 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 32.912 | Voordeel | Huishoudelijke Ondersteuning: De werkelijke salariskosten zijn € 103.919 hoger dan begroot en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. De positieve taakstelling van € 113.765 hoefde niet te worden ingezet. De uitgaven Huishoudelijke Ondersteuning (ZIN) waren € 23.066 lager dan begroot. Zie ook taakveld 6.71 voor de Huishoudelijke Ondersteuning (PGB). |
€ 51.103 | Voordeel | Voor beschermd wonen is van de gemeente Almere het overschot 2017 ontvangen voor een bedrag van € 40.183. Tevens is van de gemeente Almere een bedrag ontvangen van € 10.920 voor de aanpak van personen met verward gedrag. Bij de budgetoverhevelingen wordt u verzocht om deze bedragen (totaal € 51.103) in 2018 weer ter beschikking te stellen. |
€ 297.642 | Voordeel | Op de post woningaanpassingen zijn de werkelijke salariskosten € 10.596 lager dan begroot en deze worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Aan daadwerkelijke woningaanpassingen is dit jaar € 174.928 minder uitgegeven dan begroot. De uitgaven voor rolstoelen zijn € 25.989 hoger dan begroot en op de post Wmo vervoer is € 138.107 minder uitgegeven dan geraamd. Zie ook de overschrijding van € 93.997 op de Regiotaxi onder taakveld 6.1 die in samenhang met deze posten moet worden gezien. |
€ -251.815 | Nadeel | Maatwerk Begeleiding Wmo (ZIN) wordt met € 251.815 overschreden. Zie ook taakveld 6.71 Maatwerk Begeleiding Wmo (PGB) waar een overschot is van € 247.615. |
€ -14.394 | Nadeel | Totaal overige afwijkingen ten opzichte van de begroting (na wijziging). Dit is het totaal van alle individuele afwijkingen beneden de € 25.000. |
Maatwerkdienstverlening 18+
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 583.981 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -205.436 | Nadeel | Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen: De toegerekende salariskosten zijn met € 45.523 overschreden en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Aan eigen bijdragen is € 159.913 minder ontvangen dan begroot. Dit zagen we al eerder in 2016 en blijkt structureel en niet incidenteel en wordt mede veroorzaakt door het wijzigen van de regeling door het ministerie van VWS. |
€ 413.785 | Voordeel | Maatschappelijke Begeleiding Wmo (PGB): De toegerekende salariskosten zijn € 51.505 lager dan begroot en worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Bij Huishoudelijke Ondersteuning (PGB) is € 114.665 minder uitgegeven dan begroot. Aan Maatschappelijke Begeleiding (PGB) is € 247.615 minder uitgegeven dan begroot. Zie ook taakveld 6.6 voor uitgaven Zorg In Natura (ZIN.) |
€ 375.632 | Voordeel | Aan Ondersteuning Jeugd (PGB) is € 375.632 minder uitgegeven dan geraamd. Dit betreft de Ambulante Begeleiding. Zie ook de overschrijding van € 771.189 op taakveld 6.72 Ondersteuning jeugd (ZIN). |
Maatwerkdienstverlening 18-
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € -3.074.364 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -963.946 | Nadeel | Het budget Ondersteuning Jeugd (ZIN) is met € 963.946 overschreden. Zie ook de lagere uitgaven van € 375.632 Ondersteuning Jeugd (PGB) bij taakveld 6.71. Per saldo (ZIN/PGB) is sprake van een overschrijding van € 588.314. De overschrijding is toe te schrijven aan de ambulante behandeling. |
€ -391.208 | Nadeel | Het budget voor Landelijk Transitie Arrangement & overige (LTA) is met € 391.208 overschreden. Het onderhanden werk werd t/m 2016 door de VNG bijgehouden. Vanaf 1-1-2018 dienen aanbieders het LTA via het berichtenverkeer rechtstreeks bij de gemeenten in rekening te brengen. Zij moesten daartoe de geleverde zorg t/m 2017 afrekenen. Het vastgestelde OHW is niet voldoende gebleken. |
€ -1.719.210 | Nadeel | De Regionale Hulp Jeugd is met € 1.719.210 overschreden. |
Geëscaleerde zorg 18-
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € -187.113 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -34.578 | Nadeel | Hulp in het kader van Veiligheid: De toegerekende salariskosten zijn € 34.578 hoger dan begroot. |
€ -152.535 | Nadeel | Hulp in het kader van Veiligheid: De regionale lasten zijn € 152.535 hoger dan begroot. |