Wat hebben we hiervoor gedaan in 2017?

Passend onderwijs en jeugdhulp

In 2017 zijn we gestart met een proces om te komen tot een nog betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Er bestaat al een intensieve samenwerking tussen gemeente / jeugdhulp en het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de medewerkers jeugdhulp die fysiek werkzaam zijn binnen de scholen vanuit de programma's Sterk in de klas en Sterk op school. Juist door deze intensieve samenwerking lopen we ook tegen bepaalde vraagstukken aan, o.a. op het gebied van verantwoordelijkheden en financiering. Hierbij valt te denken aan vragen als welke partij verantwoordelijk is voor het leveren van de benodigde ondersteuning en middelen. We werken toe naar bestuurlijk bekrachtigde afspraken in 2018.

De pilot Sterk Voorschools is vanwege goede resultaten verlengd en uitgebreid. De pilot bestaat uit dagbehandelingsgroep Beestenboel en de inzet van ambulante begeleiding bij voorschoolse voorzieningen en kinderen thuis. Beestenboel is in augustus naar SBO de Driemaster verhuisd, waardoor kinderen nog beter ondersteund worden en voorbereid worden op het basisonderwijs. De inzet van ambulante begeleiding voorziet in een behoefte en is uitgebreid naar 9 uur per week.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

In het beleidsplan VVE 2015-2018 is de aanpak van het resultaatgerichter gaan werken beschreven.  Het resultaatgerichter werken en de daarbij behorende aanpak functioneert in 2017 naar tevredenheid. Door het principe “geld volgt kind”, ontstaat er een heldere en transparante koppeling van middelen aan de doelgroepkinderen. Er is een scherper onderscheid tussen de bijdrage van instellingen aan VVE vanuit reguliere taken en aanvullende subsidiëring. De samenwerking tussen het consultatiebureau en voorschoolse voorzieningen gaat goed, of dit er ook daadwerkelijk toe leidt dat het bereik wordt vergroot evalueren we in 2018.

Bestuurlijk overleg onderwijs

Afgelopen jaar is het bestuurlijke overleg met onderwijspartners gestart. Dit overleg heeft inmiddels twee maal plaatsgevonden. Er is o.a. gesproken over inhoudelijke onderwerpen zoals de preventieve programma’s die vanuit jeugdhulp geboden worden in het onderwijs, het armoedebeleid en de aansluiting van jeugdhulp - onderwijsondersteuning, maar ook over de inrichting van het bestuurlijk overleg en mogelijke gezamenlijke thema’s.  Het bestuurlijk overleg onderwijs wordt gecontinueerd in 2018.

Peuterspeelzaal

De wet en regelgeving ten aanzien van het peuterspeelzaalwerk is gewijzigd en alle peuterspeelzalen zijn per 1 januari 2018 omgebouwd tot peuteropvang, een vorm van kinderopvang. Dit proces valt onder de titel “Harmonisatie”. De raad is hierover in november per brief geïnformeerd (U17.015650). Door de harmonisatie worden peuterspeelzalen onder de Wet Kinderopvang gebracht en gelden voor beide voorschoolse voorzieningen dezelfde kwaliteitseisen. De wijziging maakt dat de harmonisatie van voorschoolse voorzieningen een complexe operatie is. In 2017 is samen met de opvangorganisaties onderzocht op welke wijze de harmonisatie zoveel mogelijk kan aansluiten bij het huidige aanbod en is er aan de harmonisatie vorm gegeven.

Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer is soms een vergoeding aan ouders voor de kosten van eigen vervoer of openbaar vervoer, maar kan ook bestaan uit ‘aangepast vervoer’. Aangepast vervoer is het vervoer van leerlingen per taxi of taxibus dat in opdracht van het college wordt uitgevoerd door een vervoersbedrijf. Begin 2017 heeft er een openbare Europese aanbesteding plaatsgevonden van het aangepast vervoer. Van de vijf inschrijvers was het aanbod van Taxicentrale Witteveen het aanbod met de beste prijs-kwaliteit verhouding. Het nieuwe contract is ingegaan op 1 augustus 2017. De uitvoering van het aangepast vervoer blijft binnen het geraamde budget in de gemeentebegroting.

Leerplicht / Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) voor voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

Samen met de beide VO-scholen en Landstede Het Perron richten we een voorziening in, waar jongeren terecht kunnen die tijdelijk niet kunnen functioneren in een reguliere klas, het zogenaamde plustraject. Deze jongeren krijgen onderwijs, maar ook de ondersteuning die zij nodig hebben. Het doel van het plustraject is voorkomen dat jongeren het onderwijs voortijdig (zonder diploma of werk) verlaten. Het plustraject gaat begin 2018 van start.